Zij willen dolgraag samenwonen

STICHTING DROOMHUIS 'HET VOELT VOORAL ALSOF IK ER EEN GROOT GEZIN VOOR TERUGKRIJG'

Acht ouderparen uit de Hoeksche Waard maken zich sterk voor een woonplek voor hun verstandelijk beperkte kinderen. ,,Wat zou het mooi zijn als ze bij elkaar kunnen wonen.''

Wat twee jaar geleden tijdens een ontmoeting in het zwembad werd geopperd, krijgt steeds meer vorm en heeft een naam: stichting Droomhuis Hoeksche Waard.

Misschien een oude, te verbouwen boerderij met genoeg ruimte er omheen zodat er bij mooi weer in de tuin kan worden gegeten. Of nieuwbouw op een vrije kavel waar ook plek is om een balletje te trappen. Uiteraard in de Hoeksche Waard, bij voorzieningen en een dorpskern, en liefst met een bushalte dichtbij.

Vraag de ouders van stichting Droomhuis Hoeksche Waard wat zij voor ogen hebben en de ene na de andere wens wordt genoemd. Twee jaar lang zijn ze al aan het nadenken over de juiste woonvorm voor hun kinderen. Nu wordt het tijd voor concrete actie. De stichting is een feit en het bestuur is gevormd, voorzitter is oud-wethouder Ina van der Werf uit Oud-Beijerland, bekend met jeugd en zorg.

Zwemuurtje

Tijdens het speciale zwemuurtje voor hun kinderen opperde Rianne Kooij, moeder van Mart, het idee om met elkaar aan de slag te gaan. ,,Als ouders kom je elkaar steeds tegen bij de activiteiten waar onze kinderen aan deelnemen. Vanwege hun handicap is dat niet op het schoolplein, zoals meestal, maar bij zwemmen, de knutselmiddag van het Rode Kruis of de vakantiespeelweek. Onze kinderen hebben daar ook hun vrienden. Wij als ouders zijn daardoor ook betrokken bij elkaar. Wat zou het mooi zijn als ze later bij elkaar zouden kunnen wonen, was de gedachte", vertelt Co Koren, de vader van Mart.

Droomplek

Later is op dit moment 2025. Dat lijkt de ouders het beste moment voor hun kinderen om op zichzelf te wonen. Het gros van de groep is tussen de 15 en 20 jaar, enkelen zijn ouder. ,,Als we eerder een droomplek vinden of een aanbod krijgen, zeggen we natuurlijk geen nee", zegt Martine van de Merwe, moeder van Arne. ,,Een eigen woonplek voor je kind geeft ook rust. Er kan mij iets overkomen, dan weet ik zeker dat de andere ouders in het droomhuis er ook voor Arne zijn."

Anita Kooij, moeder van Wendy, knikt instemmend. ,,Het voelt voor mij niet zo dat mijn dochter over een paar jaar het huis uitgaat, maar vooral dat ik er een groot gezin voor terugkrijg. Het droomhuis moet een echt thuis worden. Als onze kinderen het hun thuis gaan noemen, hebben we het goed gedaan."

Op advies van zorgverlener Cavent, die betrokken is bij het plan, hebben de ouders al diverse woonvormen bezocht, binnen en buiten de Hoeksche Waard. Binnenkort staat bijvoorbeeld een bezoek aan Halte Zomervilla inNieuw-Beijerlandop het programma. ,,Tijdens die bezoeken krijgen we veel nuttige informatie. Gelukkig heeft Ina als oud-wethouder ook veel kennis op dit gebied", geeft Martine aan.

Het plan is nu om een echtpaar aan te stellen dat het droomhuis als onderneming of als beheerdersechtpaar runt. Dat zorgt voor continuïteit en daar zijn de negen toekomstige bewoners bij gebaat, weten de ouders. Voor de kinderen zelf, waaronder twee zussen, is het nog weinig concreet, maar ze worden wel bij de plannen betrokken.

Een fotoshoot, waarbij Konijnendijk Mode de jongeren in het nieuw stak, was in ieder geval een feestelijk startmoment voor de vrienden.

Voorlopig wacht er voor hun ouders een periode van informeren, ontdekken, acties opzetten, beslissingen nemen en zoeken naar financiers.

Voorzitter Ina van der Werf heeft goede hoop dat het financiële stuk wel in orde komt. ,,Zo'n droomhuis kan een mooie investering zijn voor iemand die extra geld heeft en rendement zoekt. Bij de bank krijg je het niet en de verhuur is natuurlijk gegarandeerd", tipt ze lachend.

Stichting Droomhuis Hoeksche Waard

Huizingastraat 10
3261 SK
Oud-Beijerland

T: 06-23008089

Voorzitter: I. van der Werf

Penningmeester: S. Smaal
Secretaris: J. van Schaik

RSIN: 860764278
Samenwerking & Certificaat

Een eenmalige gift: Altijd welkom!

Ons bankrekeningnummer is: NL90INGB0007199874
t.n.v. Stichting Droomhuis Hoeksche Waard.